Dit jaar bestaat de “Luntersche bijenvereniging De Bakermat” 120 jaar. Om dit niet onopgemerkt voorbij te laten gaan worden er door het jaar heen verschillende activiteiten georganiseerd die met bijen te maken hebben. Op 4 mei werden de korven die op de Appelhof staan “afgejaagd”. Dit is een heel oude techniek die nog maar zelden wordt gedaan door imkers.

Vroeger werden de bijen uitsluitend in korven gehouden. Menig Lunteraan had een aantal korven om wat bij te verdienen. De honing was voor de consumptie en de bijenwas werd gebruikt voor het maken van kaarsen en boenwas. Na de tweede wereldoorlog gingen de meeste imkers hun bijen in houten kasten houden. De typisch veluwse strokorven verdwenen en daarmee ook het ambacht om bijen in korven te houden.

Bij het “afjagen” worden de bijen uit hun korf in een grote van roggestro gevlochten korf (een zogenaamde jaagnap) “geklopt”.  Als de bijen in de jaagnap zitten moet de koningin tussen de duizenden bijen gezocht worden. Als dit lukt wordt de koningin in een lege korf gedaan samen met een hoeveelheid bijen zodat een nieuw bijenvolk wordt gemaakt. Het afjagen is een hele oude techniek om te voorkomen dat de bijen ongecontroleerd gaan zwermen.

Bij aanvang werd een korte presentatie gehouden over bijen en het houden van bijen in korven. Daarna werden een aantal korven “afgejaagd”. De belangstelling was groot en voor diegene die het niet aandurfde zonder pak te gaan kijken, kon vanuit de muldersschuur door de ramen meekijken.

In de muldersschuur waren verschillende soorten korven en gereedschappen te zien en werd uitleg gegeven door ervaren imkers. Ook was een observatiekast aanwezig waar achter glas een bijenvolk kan worden bekeken. De dag was in samenwerking met de vereniging van Ederveen georganiseerd met dank aan Bert Kattenbroek